Григорій Пустовіт взяв участь у засіданні Спілки секретарів місцевих рад Асоціації міст України
Секретар Луцької міської ради Григорій Пустовіт взяв участь у засіданні Спілки секретарів місцевих рад Асоціації міст України, на якому обговорили питання про Закон України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» в частині місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин, проблеми місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин у 2013 році, проект Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» та його негативні моменти, проблемні питання застосування чинного законодавства про місцеві вибори та концептуальні засади його оновлення.
Григорій Пустовіт розповів, що найбільша дискусія розгорнулася навколо питання бюджету України на 2013 рік і проблем, які були допущені при його прийнятті. Ці проблеми ляжуть важким тягарем на плечі місцевого самоврядування. Тези, які були озвучені, доводять, що Державний бюджет на місцеві переклав ношу, яка занадто важка, щоб з нею справитися. «До негативів слід віднести: значний дефіцит фінансових ресурсів на виконання делегованих державою повноважень приблизно на рівні - 20%, тобто майже 30 млрд грн (розраховано на базі окремих міст)», - додав він.
Дані аналізу свідчать, що бюджетна сфера органів місцевого самоврядування забезпечується лише на 79% від реальної потреби. Найбільш катастрофічним є рівень фінансування по галузях:
«Державне управління» - 41% та «Фізична культура і спорт» - 47% від потреби. Виходячи з цього, можна стверджувати, що на останній квартал 2013 року (як і в 2012 році) працівники бюджетної сфери (освіта, охорона здоров'я, соціальний захист, фізкультура і спорт тощо) населених пунктів не забезпечені зарплатою, відсутні кошти на оплати комунальних послуг та розрахунки за енергоносії;
вирішення проблем дефіциту державних фінансів за рахунок великих міст - вилучення з місцевих бюджетів до Державного бюджету України зросли на 45% (1,1 млрд грн в 2012 році, 1,6 млрд грн - 2013 році). Для прикладу, по Дніпропетровську (150 млн грн проти 39 млн в 2012 p.), Запоріжжю (200 млн грн проти 125 млн грн в 2012 p.), Суми (27 млн грн проти 3,9 млн грн в 2012 p.), Луганськ (47 млн грн в 2012 р. дотаційний), Львів (91,2 млн грн проти 50 млн грн в 2012 р). При тому, що в усіх цих містах на кінець 2012 року не виконується дохідна частина бюджету, а показники доходів на 2013 рік є завищеними;
показники доходів місцевих бюджетів завищені, що робить нереальним виконання більшості місцевих бюджетів, зокрема по ПДФО зростання якого заплановано на рівні 13,2%, в той час як фонд оплати праці зростає всього на 8,8%, а ВВП на 5,1%. Окремою проблемою є спрямування 50% ПДФО по м. Києву до Державного бюджету, що перетворило столицю з донора на дотаційне місто;
не забезпечено повну компенсацію втрат доходів місцевих бюджетів, що не враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, внаслідок надання державою податкових пільг, зокрема зі сплати земельного податку. В Держбюджеті на 2013 рік передбачено лише 147 млн грн на ці цілі при загальній потребі більше 1 млрд грн;
дефіцит ресурсів на фінансування сфери житлово-комунального господарства і складає 12 млрд грн, зокрема повністю не забезпечено видатки по програмі «Питна вода», на ліфтове господарство, реконструкція гуртожитків, переоснащення та капремонт будинків, в яких утворюється ОСББ, заміна та капремонт теплових мереж, заходи з енергоефективності та енергозбереження тощо. Видатки Міністерства регіонального розвитку на 2013 зменшилися на 27,8% порівняно з 2012 роком; Мініфраструктури - на 74,7%;
субвенцію місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, що вироблялася, транспортувалася та постачалася населенню, яка виникла в зв'язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії тарифам, що затверджувалися або погоджувалися відповідними органами державної влади передбачено в обсязі 5 млрд грн. В той же, час за розрахунками експертів, місцевим бюджетам необхідно мінімум 7 млрд грн, щоб уникнути колапсу комунальної теплоенергетики;
не передбачено повного фінансування соціальних пільг, наданих державою. В першу чергу, щодо пільгового проїзду (обсяги на рівні 2 млрд грн, хоча мінімальна потреба складає 3 млрд грн). Фактично Урядом не виконані вимоги постанови Парламенту «Про Основні напрями бюджетної політики на 2013 рік» від 22.05.2012 №4824-УІ;
коштів на соціально-економічний розвиток окремих територій виділено всього (1,34 млрд грн, що на 2,8 млрд грн менше за відповідний показник 2012 року.
Розподіл цих коштів неадекватний. Так, майже 50% цієї суми спрямовано на Донбас: 30% (400,6 млн грн) до Донецької обл.; 16,3% (218 млн грн) - до Луганської обл. 10,5%. 140 млн грн на виборчий округ Литвина В.М. (ОВО № 65). В той же час, до Києва спрямовано 11 млн грн (0,8%), на Вінницьку обл. 2 млн грн (0,2%), Волинську обл. 9 млн грн (0,7%), Чернівецьку та Хмельницьку обл. по 5 млн грн (0,4%), Івано-Франківську 8 млн грн (0,6%). Взагалі не виділено коштів Закарпатській, Миколаївській, Полтавській, Тернопільській, Херсонській, Черкаській областям.
Учасники засідання Спілки секретарів місцевих рад Асоціації міст України прийняли звернення до Прем’єр-міністра України Миколи Азарова щодо бюджетного забезпечення територіальних громад на 2013 рік, у якому, зокрема, сказано: «Фінансування делегованих органам місцевого самоврядування повноважень, передбачене Державним бюджетом на 2013 рік лише на 79%. Найбільш катастрофічним є рівень фінансування по галузях: «Державне управління» - 41% та «Фізична культура і спорт» - 47% від потреби. Загальний дефіцит фінансових ресурсів на виконання делегованих у повноважень складає майже 30 млрд грн».
За матеріалами Аналітичного центру
Асоціації міст України