Законодавчі ініціативи Уряду у сфері земельних відносин
Земельна реформа акумулювала в собі основні напрями державної політики щодо реформування земельних відносин та питання стратегії і тактики державної регуляторної політики, включаючи комплекс правових, економічних, технічних і організаційних заходів забезпечення трансформації земельних відносин.
З часу вступу у дію Земельного кодексу України – з 1 січня 2002 року – у його розвиток прийнято 70 законів України, 67 постанов Кабінету Міністрів України та видано 51 підвідомчий наказ, зареєстрованих у Мін'юсті.
Положеннями Програми економічних реформ на 2010 – 2014 роки Президента України Віктора Януковича «Заможне суспільство», конкурентоспроможна економіка, ефективна держава " передбачено низку стратегічно важливих напрямів розвитку земельних відносин та розробку відповідних проектів законодавчих та підзаконних нормативних актів, зокрема введення земельних ділянок сільськогосподарського призначення в економічний обіг та створення відповідної інфраструктури ринку землі, системи Державного земельного кадастру тощо, а також їх відповідне нормативне забезпечення.
Прийняті за останні декілька місяців законодавчі акти змінюють підходи до регулювання земельних відносин та шляхи їх реформування.
Так, 21 червня 2012 року прийнято Закон України " Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законів України щодо проведення робіт із землеустрою, пов'язаних із встановленням і зміною меж сіл, селищ, міст, районів ", яким визначено процедуру встановлення та зміни меж адміністративно-територіальних одиниць. Запроваджено норму щодо можливості встановлення існуючих меж населених пунктів без розроблення генеральних планів, що значно здешевить процедуру такого встановлення і призведе до економії бюджетних коштів.
5 липня 2012 року прийнято Закон України " Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо припинення права користування земельними ділянками при відведенні їх для суспільних потреб ", яким внесено зміни до Земельного кодексу України, законів України " Про оренду землі ", " Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності " з метою сприяння реалізації інвестиційних проектів та удосконалення положень надання ,вилучення, викупу земель для суспільних потреб.
5 липня 2012 року прийнято Закон України " Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо порядку проведення земельних торгів у формі аукціону ", яким внесено зміни до Земельного кодексу України ( у новій редакції викладено статті 135-139 цього Кодексу ) та законодавчо врегульовано порядок проведення земельних торгів, що сприяє наповненню Державного та місцевих бюджетів коштами від продажу земельних ділянок державної та комунальної власності. Унормування функціонування ринку земель несільськогосподарського призначення в значній мірі вичерпали предмет правового регулювання законопроекту про ринок земель.
6 вересня 2012 року прийнято Закон України " Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності " ( набуває чинності з 1 січня 2013 року ), яким запроваджується концептуально новий підхід до розмежування земель державної та комунальної власності, що має на меті завершити розмежування земель в силу закону. Такий підхід не потребуватиме прийняття рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування , а також додаткових фінансових витрат, дозволить уникнути конфлікту інтересів між органами влади.
У межах населених пунктів комунальною власністю оголошуються усі землі, крім земельних ділянок, визначених законом, які не можуть передаватися до комунальної власності та земельних ділянок приватної власності, а за межами населених пунктів усі землі залишаються у державній власності крім сформованих земельних ділянок, які на момент розмежування були надані у користування комунальним підприємствам, установам та організаціям. Виписано механізм передачі земель із державної власності до комунальної і навпаки після завершення розмежування земель. Також законом передбачено, що розроблені проекти землеустрою щодо розмежування земель державної та комунальної власності використовуються, як базисні при складанні схем землеустрою та техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, інвентаризації земель, та інших робіт із землеустрою.
Управління Держкомзему у місті Луцьку Волинської області
(724 611, 723 674, 210 439)