Про Звернення до Президента України та Верховної Ради України щодо законодавчого врегулювання права громадян України на зброю
З метою врегулювання питання забезпечення громадянами нашої держави захисту свого життя та здоров'я, а також життя та здоров'я навколишніх від злочинних посягань за допомогою вогнепальної зброї, керуючись ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», міська рада
ВИРІШИЛА:
1. Звернутись до Президента України та Верховної Ради України щодо законодавчого врегулювання права громадян України на зброю.
2. Направити дане Звернення Президенту України Порошенку П.О. та Голові Верховної Ради України Парубію А.В.,.
3. Опублікувати дане рішення міської ради в газеті «Луцький замок» та на офіційному веб-сайті Луцької міської ради.
4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на секретаря міської ради Ю. Вусенко.
Міський голова Микола Романюк
Додаток
до рішення міської ради
____________№_______
Президенту України
Порошенку П.О.
Голові Верховної Ради України
Парубію А.В.
ЗВЕРНЕННЯ
до Президента України та Верховної Ради України
щодо законодавчого врегулювання права
громадян України на зброю
Як депутати Луцької міської ради, вважаємо своїм обов’язком звернутися до вас і висловити власну позицію щодо ситуації, яка склалася з обігом вогнепальної зброї в державі.
Так, протягом останнього часу від найвищих посадових осіб держави лунали заяви, які значною частиною суспільства були сприйняті як спрямовані на звуження права громадян на володіння вогнепальною зброєю.
Натомість, проблема держави та суспільства полягає не у недосягненні громадянами певного рівня свідомості, який дозволяє безпечно володіти та користуватися зброєю, а у тотальній неготовності держави відмовитися від радянської тоталітарної ідеології і корупційних схем, що склалися роками.
Як відомо, в Україні відсутній спеціальний закон про зброю, який би врегулював усі пов’язані з нею питання, починаючи від права на придбання і завершуючи визначенням меж правомірного використання. Натомість, весь легальний ринок зброї в ручному режимі керується монопольним органом-міністерством внутрішніх справ, яке поєднує ліцензійні, дозвільні і контролюючі функції. Здається парадоксальним, але в сучасній державі такі фундаментальні речі, як право на володіння, носіння, розпорядження і використання вогнепальної зброї регулюються на рівні наказів міністра внутрішніх справ та відомчих інструкцій.
Існує й важливіший аспект проблеми. В той час, коли країну наповнює нелегальна зброя, вчинюються сотні злочинів з її використанням, законослухняні громадяни залишаються фактично беззахисними. Держава вперто не бажає у встановленому Законом порядку, з дотриманням усіх процедур і перевірок надати законослухняному громадянину право на носіння короткоствольної вогнепальної нарізної зброї, яка може використовуватись для самозахисту. Водночас, за існуючими правилами, громадянин може зберігати в рази більш потужну, напівавтоматичну далекобійну зброю, яку заборонено носити і майже неможливо використати для самозахисту.
Досвід десятків держав, у яких було дозволене приховане носіння короткоствольної вогнепальної зброї, розвінчує аргументи противників цього кроку. Зокрема, суттєве зниження злочинності відбулося у Молдові, а також у Литві, Латвії та Естонії, які наші посадовці наводять у якості прикладу патріотичного та здатного на відсіч агресору суспільства.
У Верховній Раді України протягом тривалого часу перебувають на розгляді проекти законів щодо врегулювання обігу зброї, зокрема, проект № 1135-1 від 10.12.2014 «Про цивільну зброю і боєприпаси», внесений народними депутатами Парубієм А.В., Іллєнком А.Ю. та іншими. Цей проект здатен вирішити усі питання, пов’язані з обігом зброї в державі, зберегти баланс інтересів держави та права громадянина на захист власного життя і здоров’я від протиправних посягань, дасть змогу закласти основи суспільства, здатного захищати свою державу.
У зв’язку з викладеним просимо Вас прискорити розгляд та сприяти прийняттю Верховною Радою України законопроекту №1135-1 «Про цивільну зброю і боєприпаси».
Секретар міської ради Юлія Вусенко
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту рішення “ Про Звернення до Президента України та Верховної Ради України щодо законодавчого врегулювання права
громадян України на зброю”
Потреба і мета прийняття рішення:
Конституцією України проголошено, що людина її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в нашій державі найвищою соціальною цінністю. Кожна людина має невід'ємне право на життя, право на свободу та особисту недоторканність, а також недоторканність житла. Обов'язок держави – захищати життя людини (ст.ст. 3, 27, 29, 30 Конституції України).
Нагальною потребою є ухвалення законів, спрямованих на виконання вищевказаних статей Конституції України, у тому числі Закону, який врегульовує питання забезпечення громадянами нашої держави захисту свого життя та здоров'я, а також життя та здоров'я навколишніх від злочинних посягань за допомогою вогнепальної зброї.
Вогнепальна зброя є найефективнішим засобом реалізації громадянами конституційного права на самозахист. Переважна більшість розвинених країн світу (усталених демократій) надали таке право своїм громадянам, що сприяло зменшенню кількості насильницьких злочинів проти особи та злочинів проти власності. Світовими лідерами у володінні населенням вогнепальною зброєю є США, Швейцарія та Фінляндія з показником від 88 до 45 одиниць цивільної вогнепальної зброї на 100 осіб. В Україні цей показник становить 5,5 одиниці.
Досвід Прибалтики, Грузії та Молдови переконує, що надання права громадянам на цивільну вогнепальну зброю протягом року з моменту ухвалення відповідних законів знижує вуличну злочинність на 50–70%. Водночас введення жорстких правил і обмежень щодо володіння цивільною зброєю у Великій Британії призвело до стрімкого зростання кількості злочинів: на 88% злочинів з використанням насильства, на 101% озброєних пограбувань, на 105% зґвалтувань та на 24 % вбивств (зростання за 5 років).
На сьогодні обіг цивільної вогнепальної зброї законодавчо врегульовано спеціальними законами у всіх країнах Європи та у більшості пострадянських країн, обіг короткоствольної вогнепальної зброї дозволений у більшості країн Європи, зокрема, в Естонії, Латвії, Литві, Молдові, Білорусі.
Досвід вищезазначених країн засвідчує, що офіційно зареєстрована цивільна зброя використовується при вчиненні умисних злочинів менш ніж у 0,001% випадків від загальної кількості злочинів.
Зважаючи на те, що держава наразі не в змозі убезпечити своїх громадян від злочинних посягань, володіння громадянами вогнепальною зброєю буде стримувальним фактором для значної частини злочинців.
Крім того, вже сьогодні громадяни України легально володіють вогнепальною зброєю у загальній кількості близько 2 млн. одиниць, а, за даними МВС України, протягом 2012 року було вчинено всього 48 злочинів із використанням легальної зброї (включно з необережними злочинами та випадками перевищення меж необхідної оборони), тобто 0,0024% від загальної кількості легальної вогнепальної зброї в Україні.
Разом з тим, за даними організації Small Arms Survey (Женева, Швейцарія), яка досліджує питання обігу нелегальної вогнепальної зброї у світі, в Україні в нелегальному обігу перебуває понад 3 млн. одиниць вогнепальної зброї.
Незважаючи на таку кількість зброї в обігу, ці правовідносини в країні досі не врегульовані жодним законом. Усі питання, пов’язані з обігом цивільної зброї, вирішуються виключно підзаконними нормативними актами МВС України та інших міністерств і відомств.
Чинні нормативні акти МВС України, що регламентують обіг вогнепальної зброї в державі, фактично дублюють основні положення колишнього радянського законодавства. Переважна більшість норм є тепер анахронізмом та не регламентує навіть усталених суспільних відносин у сфері обігу зброї. Так, дотепер відсутній єдиний державний реєстр власників зброї, не визначені правові підстави діяльності стрілецьких спортивних організацій, немає будь-якої класифікації сучасної зброї тощо.
Відсутня узгоджена термінологія та класифікація, що призводить, з одного боку, до вільного трактування і неузгодженості, а з другого - створює підґрунтя для зростання корупції у цій сфері.
Такий стан речей не може ані забезпечити нормальне врегулювання цих вже наявних суспільних відносин, ані гарантувати громадянам, що їх право на володіння зброєю не буде узурпуватися з боку влади в майбутньому.
Водночас необхідно врахувати, що зосередження всіх важелів впливу в руках одного органу виконавчої влади, як у цьому випадку у сфері МВС України, створює підґрунтя до розвитку бюрократизму та зростання корупції у сфері обігу цивільної зброї.
Брак правового забезпечення режиму контролю у сфері обігу вогнепальної зброї і бойових припасів, застарілість наявної нормативної бази не дозволяють громадянам ефективно та в законний спосіб реалізувати своє право на захист, а органам державної влади ефективно контролювати обіг цивільної зброї.
Така правова ситуація також заважає розвитку економічних відносин та розвитку стрілецького спорту в державі.
Прогнозовані суспільні, економічні, фінансові та юридичні наслідки прийняття рішення:
Прийняття даного рішення акцентує увагу щодо необхідності врегулювання даної сфери відносин шляхом прийняття необхідного законодавства яке у свою чергу відповідає інтересам держави та суспільства, враховує європейське законодавство та досвід, дає можливість врегулювати питання набуття та володіння громадянами зброї для захисту свого життя та здоров'я від злочинних посягань, а також життя та здоров'я оточуючих.
Реалізація цього Закону суттєво знизить рівень злочинності в країні, зокрема, дасть змогу зменшити кількість тяжких злочинів та злочинів проти власності.
Голова комісії Микола Федік