Інформація щодо розрахунків тарифів на послуги з перевезення одного пасажира на автобусах, які працюють у режимі «маршрутного таксі»
Станом на 25.03.2012 в місті Луцьку послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах здійснюють 9 перевізників (5 юридичних та 4 фізичних суб’єкта господарювання) на 32 автобусних маршрутах 268 автобусами марок «Богдан», «Еталон», «БАЗ». За умовами конкурсу перевізники мають здійснювати перевезення в режимі маршрутного таксі та у звичайному режимі руху. На сьогодні жодним із перевізників не надані розрахунки та не здійснюються перевезення у звичайному режимі руху, що суперечить чинному законодавству та умовам укладених договорів.
Проведений відділом тарифної політики управління економіки аналіз наданих перевізниками розрахунків та обгрунтовуючих матеріалів показав, що розрахунки здійснені тільки на перевезення автобусами в режимі маршрутного таксі та виконані за Методикою розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту, затвердженою Наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 17.11.2009 року №1175, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27.11.2009р. за №1146/17162. Методика є обов’язковою для застосування під час встановлення регульованого тарифу органами місцевого самоврядування і носить рекомендаційний характер під час формування вільних тарифів на ці послуги.
Згідно п.2.1.Методики розрахунок тарифів здійснюється відповідно до запланованих на рік обсягів транспортної роботи та кількості перевезених пасажирів з використанням економічно обґрунтованих планових витрат, визначених з урахуванням вимог законодавства, на підставі галузевих норм, ставок, податків і зборів (обов’язкових платежів), прогнозного індексу цін виробників промислової продукції у плановому періоді. До розрахунку тарифу включено плановий прибуток.
За наданими перевізниками розрахунками, плановий тариф на послуги з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі складає 2,61-3,80 грн., в т.ч. собівартість перевезення- 2,34-3,42 грн., рентабельність- 10%.
Майже усі перевізники в розрахунок тарифу включили необгрунтовані планові витрати, водночас занижуючи кількість перевезених пасажирів, що суттєво вплинуло на розмір розрахункового тарифу.
Кількість перевезених пасажирів
У наданих перевізниками техніко-економічних обґрунтуваннях кількість пасажирів розрахована без урахування загальної пасажиромісткості автобуса, а за даними кількості місць для сидіння. В результаті середня кількість перевезених пасажирів в одну сторону одним автобусом в день становить від 10 до 30 пасажирів, при середній пасажиромісткості 40-43 пасажира, що призводить до заниження обсягу перевезених пасажирів і, як наслідок, – до штучного підвищення планової собівартості перевезення одного пасажира.
Паливо
Ціни на паливо, які враховані в розрахунках перевізників-юридичних осіб, відрізняються від цін, за якими паливо купується. Так, за даними окремих підприємств дизельне паливо купується за ціною 9,10-9,30 грн. за 1л, проте в розрахунок підприємства включають вартість 9,60 грн. за 1 л палива.
Витрати на поточний ремонт та технічний огляд
Перевізниками враховані витрати на ремонти та технічний огляд автобусів на загальну суму 46-76 тис.грн. на один автобус на рік, хоча за Методикою та з урахуванням фактичних даних (по окремих підприємствах) на аналогічні марки автобусів зазначені витрати не перевищують 15 тис.грн.
Загальновиробничі та адміністративні витрати, які включені до собівартості перевезень, пов’язані з управлінням та обслуговуванням виробничого процесу підприємства, також необґрунтовані, немає їх розподілу між усіма видами діяльності. Обґрунтування щодо розміру загальновиробничих витрат приватних підприємств (окрім ЛПЕ), не можуть бути перевірені, зважаючи на відсутність відповідних підтвердних матеріалів.
Витрати на амортизацію необґрунтовані через відсутність підтвердження щодо первісної вартості, року придбання автобусів, методів нарахування амортизації.
Фінансові витрати, що включаються до розрахунку тарифу, не підтверджені жодним перевізником (крім ЛПЕ).
Таким чином, враховуючи надання неточних та необгрунтованих даних перевізниками, які здійснюють перевезення пасажирів містом, відкориговано статті витрат у розрахунках відповідно до нормативів згідно чинної Методики, діючих цін на матеріали та запчастини, в результаті рівень тарифів на послуги становить 1,35-2,32грн на окремих маршрутах, при рентабельності 10%.
За розрахунками Луцького підприємства електротранспорту планові тарифи на маршрутах підприємства становлять 2,27-3,40 грн. з урахуванням рентабельності 10%. Фактична собівартість послуги з перевезення пасажирів автобусами, які працюють в режимі маршрутного таксі, на підприємстві електротранспорту за 2011 рік становить 2,16 грн.
Враховуючи зауваження щодо розрахунків окремих планових статтей витрат, матеріали повернуті підприємству електротранспорту на доопрацювання.
З метою обґрунтування тарифів на послуги з перевезення пасажирів автобусами, що здійснюють перевезення в режимі «маршрутного таксі», Луцькою міською радою будуть здійснені наступні заходи :
1.Здійснення обстеження та аналізу пасажиропотоків за основними напрямками руху для обґрунтування фактичної кількості перевезених пасажирів (для чого буде залучено ЛНТУ в рамках програми розроблення комплексної схеми руху транспорту в місті Луцьку.)
2.Враховуючи звернення Волинського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України «Про надання рекомендацій» від 12.03.12 №26/1,34-680 та для здійснення перевірки достовірності та обґрунтованості витрат перевізників буде залучено Волинське обласне територіальне відділення АМК України.
3.Управлінням транспорту та зв’язку міської ради буде здійснено контрольні перевірки щодо кількості оборотних рейсів за день на кожному маршруті, дотримання графіків руху та кількості машин на маршруті, ведення перевізниками контрольно-касових листів та відповідність їх фактичній кількості перевезених пасажирів.
4.Буде зобов’язано усіх перевізників здійснити та надати розрахунки на перевезення пасажирів автобусами, які здійснюють перевезення в звичайному режимі руху (з метою погодження у відповідних міністерствах та встановлення зазначеного тарифу.). На сьогоднішній день є чинним тариф для Луцького підприємства електротранспорту на рівні 1,0 грн.
Управління економіки міської ради